Grondbeginselen

Wie kan klagen, wie is aangeklaagde?

  • Leerlingen en ouders
    • van scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten
    • niet personeelsleden!
  • Over 
    • personeelsleden en hun besturen
    • Maar… steeds school-, centrum- of internaatsbestuur als eindverantwoordelijke

Over welke klachten en ongenoegens gaat het?

  • Niet!
    • klachten m.b.t. geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag door gelijkgestelde werknemers
    • klachten waarvoor reeds een interne beroepsprocedure (zoals voor deliberatie en tucht) of een externe beroepsmogelijkheid (bv. bij de Commissie zorgvuldig bestuur en de Commissie inzake leerlingenrechten) bestaat
  • Wel?
    • kwaliteitsbeleid als uitgangspunt
    • een misnoegen over of gedraging die of een nalaten dat kan worden toegerekend aan het bestuur en niet uitgesloten is van het toepassingsgebied

Gefaseerde procedure

Geen juridische betwisting

  • Bevoegdheid louter beoordelen
    • 1° niet ontvankelijk, dan wel;
    • 2° ongegrond of gegrond
    • + eventueel advies
  • Geen beroepsmogelijkheden

Plaats van bemiddeling door een erkend bemiddelaar

  • Werkingsprincipes
    • vrijwilligheid 
    • vertrouwelijkheid 
    • neutraliteit (meerzijdige partijdigheid)
  • Win-winsituatie
  • Flexibele toepassing